Cyfrowi imigranci – nauczyciele

Posted: 9 Sierpień 2011 in M-LEARNING
Tags: , , , ,

Pod pojęciem m-learningu (czyli edukacji mobilnej) należy rozumieć szeroką gamę możliwości edukacyjnych, jakie stwarza połączenie technologii mobilnych, bezprzewodowych sieci oraz technologii e-kształcenia. M-learningu nie trzeba traktować jako całkiem odrębnego pojęcia w stosunku do e-learningu; jest to raczej jeden z rodzajów e-learningu realizowanego z użyciem specyficznych, mobilnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Niemniej, treści i metody m-learningu, a co więcej, także organizacja procesu uczenia się, muszą, zwłaszcza dziś – na przełomie epok, być dostosowane do zmieniającego się modelu percepcyjnego odbiorcy.

Tabela 1. Zestawienie wybranych cech i preferencji typowych dla dwóch pokoleń

NAUCZYCIELE
CYFROWI IMIGRANCI
UCZNIOWIE
RODOWICI CYFROWCY
Mają problemy ze zrozumieniem wirtualnej powierzchni widocznej przez okienko ekranu przesuwane nad nią. Potrafią wyobrażać sobie i rozumieć wirtualną powierzchnię widzianą przez okienko przesuwanego nad nią ekranu.
Potrafią wyobrażać sobie i rozumieć treść długiego, linearnego tekstu czytanego z książki. Mają problemy ze zrozumieniem długiego i skomplikowanego tekstu.
Lepiej rozumieją tekst drukowany. Z powodzeniem czytają z małego ekranu.
Przedkładają tekst nad obraz i dźwięk. Przedkładają obraz i dźwięk nad tekst.
Preferują linearne myślenie i szeregowe przetwarzanie informacji. Preferują swobodny (hipertekstowy i hipermedialny) dostęp oraz równoległe przetwarzanie informacji.
Preferują cierpliwość, systematyczność i oczekiwanie skumulowanych, odroczonych rezultatów. Preferują akcydentalne, krótkotrwałe uczenie się, eksperymentowanie, wielozadaniowość, oczekują szybkich efektów.
Wykorzystują podstawowe, standardowe funkcje posiadanych urządzeń mobilnych analogiczne do tradycyjnych. Traktują nowe technologie nieufnie. Odkrywają wszystkie funkcje posiadanych urządzeń, wymyślają nowe ich zastosowania. Traktują nowe technologie kreatywnie, ufnie. Posiadane urządzenia mobilne traktują jak przedmioty bardzo osobiste.

Świadomość różnic pokazanych w tabeli 1 może ułatwić zrozumienie niektórych problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz poczynić kroki dostosowawcze. Może też stanowić punkt wyjścia do planowania wdrożenia urządzeń mobilnych do warsztatu pedagogicznego.

Źródło: e-mentor

Interesuje Cię edukacja mobilna? Czytaj dalej:

Jak kupić Amazon Kindle?

Amazon Kindle – czytnik ebooków

Wzrostowy trend sprzedaży ebooków

Foxit – czytaj, notuj, zaznaczaj, komentuj w plikach pdf

Darmowe narzędzie do pracy grupowej

Komentarze
  1. […] Cyfrowi imigranci – nauczyciele UdostępnijFacebookTwitterLike this:LikeBe the first to like this post. Tagged: amazon kindle, czytnik, ebook, kindle Posted in: CZYTNIK, KINDLE, PORADY&TESTY ← Wzrostowy trend sprzedaży ebook’ów Be the first to start a conversation […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s